Thursday, June 8

Bazar Ramadhan Taman Yayasan Segamat, Johor. Antara keperluan dan nafsu.

Semalam aku dengan mak aku jalan-jalan kat Segamat. Ada hal nak setelkan. Ya Allah, panas ya amat. Penat pulak lagi. Keluar kereta panas, masuk kereta kena air-cond, kering kontang rasanya. Tesejat. Aku drive pegi Segamat dari Muadzam Shah, ada dua kereta polis yang tengah pak tepi jalan. Mungkin menunggu mangsa. Nasib lah oi aku tak memotong double line masa tu. Speed trap memang aku dah abaikan sejak azali. Lori balak punya lah banyak, lepas tu semua dengan halaju siput, ye lah kan berat. Karang nampak lori balak bawak laju pun kita marah pulak, baik dia slow, senang nak memotong. 

Dari Muadzam Shah ke Segamat satu jam perjalanan. Sampai dekat Segamat, setelkan semua urusan penting dulu. Masa dah pukul 5.30 petang, aku dengan mak pun membuat keputusan nak singgah bazar ramadhan. Ada dua favourite bazar ramadhan dekat dekat Segamat. Satu dekat area Nagoya Segamat dan satu lagi dekat Taman Yayasan. Sebab area Nagoya tu panjang sangat, kitorang decide pegi yang kat Taman Yayasan je. Mak pun nak singgah Restoran Al-Rizki (Taman Yayasan) nak beli nasi beriyani dan murtabak. Datang pukul 5.30 confirm lah nasi beriyani dah habis. Nasi beriyani dekat restoran ni memang laku keras. Dia siap pesan kalau nak nasi beriyani kena order. Order pukul 1 tengah hari, nanti nak ambik jam 6 petang pun tak apa, tapi yang penting kena order dulu. Dia cakap masak 3 periuk semua habis. Mak oi. Hari-hari macam buat kenduri kahwin. Owner restoran tu siap bagi card kalau nak call untuk order next time. Tak pe lah pakcik, saya datang pun tak plan, kebetulan ke Segamat. Hewhewhew. Jadi, aku just beli murtabak daging dua keping dalam RM16. Murtabak dia serius sedap, banyak daging dan tebal. Ikhlas je dia buat. 

So, kitorang plan nak beli nasi beriyani dekat bazar ramadhan je, memandangkan memang tak memasak dah jawabnya, pukul 5.30 dekat Segamat lagi, ape citer. Bazar Ramadhan Taman Yayasan ni not bad jugak. Macam-macam ada. Tapi ada satu tempat je yang jual Nasi Beriyani. Tengok dengan bau nasi beriyani dia, nampak sedap. Tapi memang sedap pun sebab aku dah makan semalam. Order 6 bungkus, total RM52. Ayam RM8 dan Daging RM10. Kalau lauk kambing RM12 katanya.  Sambil-sambil tu berjalan la pusing area bazar cuci mata tengok juadah.
 

Gerai ni banyak lauk-pauk, ada dalam lebih 20 jenis. 

 Nasi beriyani yang sedap!


Ohoi. Kuih muih dekat Segamat masih RM1 untuk 3 ketul.


 Dekat Muadzam Shah harga kuih semua dah RM2 untuk 5 ketul!
Ada la sesetengah yang masih 3 - RM1.


 Ramai orang, peak hour kan. Parking pun agak susah, kena banyak bersabar.


 Yang ni menarik, dari jauh dah bau ayam bakar.


 Dia punye ayam dalam pasu. Perghhh. Menggoda. 


Haaa.. nampak tu ayam semua terkangkang dalam pasu. 
Bau toksah cakap lah. Sedap bukan main.

 Ada kambing bakar jugak. 


 Kawasan dia luas, jadi tak adalah berlaga punggung nak lalu. Selesa nak membeli belah.


Lauk mauk pauk dia, semua ada jual. 
Aku terfikir, pukul berapa lah penggerai nie start masak ye?



Mula-mula aku nampak ayam pasu tu, aku nak beli. Tapi aku fikir nanti membazir. Mak dah beli nasi beriyani. Kuih-muih dah beli RM4. Bau ayam pulak cucuk-cucuk hidung. Tapi lepas tu aku fikir, sabar..sabar.. nanti makan nasi pun dah kenyang.. Lagi pulak abang dengan kakak ipar aku nak datang dan dia dah inform awal-awal dia ada beli makanan dari bazar jugak. So, nafsu, mohon bersabar!

Sekian, begitulah pengalaman saya ke bazar ramadhan. Teringat pulak kuih seri muka yang aku beli dekat Muadzam Shah, RM2.50 dapat 5 ketul. Lepas tu 5 ketul dia kecik sesangat, dua kali gigit je dah habis. Dekat Segamat, kuih muih besar gedabak masih lagi RM1 dapat 3 ketul. Pulut panggang pun still dapat 3 - RM1. Sedap pulak tu, inti banyak, bakar tak keras kejung. Kalau bazar ni ada dekat Muadzam Shah, mau setiap hari aku hantar duit dekat sini. Hahaha!

Selamat berpuasa dan bershopping di Bazar Ramadhan. 


Korang suka beli apa kalau pegi Bazar Ramadhan?

6 comments:

  1. murahnya masih dapat 3 ketul rm1.. kat sini tak dapat dah. huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannnn..... rase terharu plak tengok kuih ade yg harga masuk akal lagi...

      Delete
  2. Meriahnya bazar area segamat wauuu...terliur tgk nasi briani tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malam nie bole lah jadikan nasi beriyani menu berbuka... hehehehe

      Delete
  3. ayam pasu ke tempayan ain? rasa macam tempayan.

    sana murah lagi la kuih, dekat kL ni dah Rm2 5 ketul. best kan pergi bazar ni, tapi dekat kL ni bazar dia macam tak best sangat, kena pergi bazar yang femes baru best nak beli makanan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha entah. Dia tulis tu pasu. Tapi gaya besar macam tu tempayan dah rasanya.

      Kalau RM2 dpt 5 ketul tapi sedap dan besar takpe gak. Haihh. haah tak semua bazar best. Memang kena pilih. Sbb ade bazar yang jenis jual semua sedap-sedap. X kecewa kalau beli.

      Delete

kalau korang baik, jangan kutuk aku ::

Follow Me @farahinesa