Friday, September 23

Hinakah jadi CLEANER??!!

"hinakah jadi CLEANER!!!!
pagi ni hatiku begitu sebak melihat dua orang wanita yang bergelar ibu yg bekerja sebagai cleaner bertungkus lumus membersihkan tangga hostel asramaku..
memang la orang cakap "alaaaaaaaaaa,tangga je pon,biar la da keje diorang cmtu" tp cuba anda bayangkan wanita yang dlam usia akhir 50an melakukan kerja sebegitu yg perlu menyental lantai tangga itu dengan segala kudrat yang ad..banyak mane sangat la tenaga yg diorang ad????
dan tanpa menghiraukan perasaan malu mereka melakukan kerja sebegitu mereka trus menyental lantai tangga itu dengan bersungguh-sunggguh tanpa rase segan silu dan malu walaupun pelajar2 lain lalu lalang di situ kerana bgi mereka jika nk fikir kan malu kebulurlah nanti..
tp apa yg bermain di fikiran yg membuatkan hati ini sebak ialah bila mengenangkan jika IBU kita yg berada d tempat mereka..betapa besar nya pengorbanan mereka dalam hidup kita dri kita kecik lagi shingga kita berjaya..
walaupun kalau nk dihitungkan gaji yg diperolehi dengan kudrat kerja yg dikerah tidak seberapa tapi sanggupakah kita melihat seorang ibu yg usianye lewat 50an bekerja berat sebegitu walaupon jika dihitugkan pada mase sekarang mungkin patot bermain dengan cucu2 mereka sambil bergelak ketawa..
terdetik di benak fikiranku mengapakah mereka nk sangat keje cmtu??perlu ke keje??x kan xda ank2 nk bgi duit???
ak pnah tanye slah sorg dri mereka"kenapa mak cik keje jdi cleaner ea??anak mak cik x bgi duit ke??"lalu mak cik tu pun jwab"nk buat mcm mane nak,ni je keje yang mak cik mampu buat demi mndaptkan wang untuk menyara hidup..anak2???diorang sibuk keje kt tmpat masing2..balik pon jarang2 sekali,call pon bila prlu je"...ak terfikir dan terus berfikir adakah kita nanti bila dah dwasa dan bekerjaya akan buat mcm tu kat parenz kita???walau pape pon yg berlaku hargai lah parenz kita sementara mereka masih hidup...x kesah la ko kaya bagai nak rak sekalipon tp ko kna ingat mostly people in diz world lahir ikut rahim ibu!!!so,x yah la nk berlagak tahap gaban!!!hormat la mereka walaupon mereka tu kerja sbgai CLEANER....
betapa besarnya pengorbanan mereka walaupon mereka hanya bekerja sebagai CLEANER..ak doakan mak cik2 tu dipanjangkan umo dan dimurahkan rzki dan selalau mndapat rahmat serta rahim-Nya..amin....I LOVE MY UMI ABAH!!!"

this post aku ambik dekat mukabuku tadi. touching. aku mintak-mintak la aku takkan lupakan parents aku kalau berjaya nanti. manusia boleh berubah kan. aku takut kalau aku dari golongan yang sedar diri kalau dah berjaya. tak lupa keluarga dan sedara mara.

credit to Fahmi Hussain.

3 comments :

kalau korang baik, jangan kutuk aku ::