Monday, November 10

Kereta Myvi 2006 (Manual) - Clutch berbunyi & masalah lain.

Assalammualaikum.

Petang yang indah sebab asyik hujan kat JB. Rasa malas semakin awesome. Tapi perasaan aku bukanlah tajuk utama berita hari ini. 

Berita melaporkan sejak akhir-akhir ini aku selalu dengar bunyi-bunyi aneh dari kereta pusaka aku tu. 

Pertama, bila aku dah drive dalam setengah jam gitu, akan ada bunyi pelik dari arah belah kanan kereta aku. Bunyi dia macam "syiling tengah berpusing dalam tin kosong". Serius pelik. Tatau nak explain bunyi ape. Tapi kadang-kadang je dia berbunyi lepas tu senyap semula. Nanti dalam 15 minit kemudian muncul balik bunyi tu. Eh, pelik la, tatau nak cakap cmne bunyi dia. 

Pernah tanye kedai, dia cakap masalah kompressor. Dah tu aku kena tukar seluruh kompressor ke cmne? Tak mcm mahal plak kan? Aku syak bearing dia je masalah lepas gugel2 kt intenet. Lepas tu aku bercadang nak bawak abang aku pegi check nanti. Kot2 kalau spray WD40 terus ok ke kn pasni. Harapannye begitulah. Tatau bila nak pegi check. Taktau jugak benda alah ni serius ke tak.





Keduanya, bunyi lain plak. Bila pepagi nak pegi breakfast ke atau saat pertama aku start enjin dlm hari tu, aku tekan je clutch dia akan bunyi "keceerrrkeceerrkecerr" tapi slow je bunyi dia. Setelah try beberapa hari membuat eksperimen betul ke clucth tu punye angkara, memang sah! clutch aku lah yg bunyi tu. Aku tanya kedai kereta, dia cakap clutch nye cable. Kalau nak tukar sekali upah pasang RM100. Murah ke? Tapi aku tak pasang-pasang lagi. Bahaye ke eh kalau lambat tukar? Ni pun nak konon-konon tanye abang aku nanti lah kan. 

Lepas tu aku ade niat nak tinted head lamp aku sebab dah macam nak pergi ke kaler kuning gaya lampu tu kan. Biasa lah kereta dah umur 6 tahun lebih. Ade kedai tu bagi RM100 sekali polish, sekali tinted spotlight. Adekah ianya berbaloi? Bahaye tak tinted ni? Colour ape sesuai? 


____________________________________________________________________________


Aku sebenarnye dah serik sebab dulu pernah la sekali tu aku nak balik ke Pahang dari JB, kereta aku boleh pulak tersadai mase tunggu traffic light. Nak masuk gear tak boleh kot!! Mau tak menggelabah lampu dah hijau aku nak masuk gear tak boleh. Dah habis tekan clutch dah. Berita baiknye mase tu ade kawan aku nak balik ke Kulai konvoi sekali kononnye, dia la tolong tolak kereta masuk balai polis. Kalau tak maunye tahan muke kena hon memanjang. Tapi hoi aku bukak lampu hazard la. Kereta aku rosak bukan sesaje aku nak duduk tengah jalan. Dah la depan balai polis. Last-last abang aku dua orang dari Pasir Gudang jadi hero datang selamatkan. Masa tu aku baru pakai kereta dalam 2, 3 bulan. Lepas godek-godek, kereta tu boleh jalan tapi slow. Hantar je kat kedai berdekatan abang aku yang drive. Jeng jeng jeng. Terbang melayang lah RM700+ tukar mende alah tu. Tunggu 3 hari baru siap. Wuuuu. Wuuuuuu ~ Nanges. Tu duit mak aku yang keluar. Bukan duit aku. Kalau duit aku? Ye... sebenarnye aku xde duit tp pakai kereta.. selalu buat loan dengan mak je. Al-maklum lah student IPTA lagi. 

Sejak dari itu, aku selalu berazam untuk maintenance kan kereta aku sebelum kerosakan kronik muncul. Tapi biasalah, orang perempuan mane lah terer. Aku selalu tanya-tanya kedai pasal spare part kereta ni. Lepas tu abang aku lah consultant yg berjaya bab-bab kenderaan. 

Baru-baru ni aku tukar absorber depan sepasang RM360 sekali upah. Murah jugak lah. Tu aku tukar kat Segamat. Aku tanya kat kedai area JB ni rata-rata RM400+. Mahai betul mende alah tu kan. Aku tengok mende tu macam tempat tekan kuih semperit je rupanya. Haih lah. Ape boleh buat. Pandai pakai kereta kenalah pandai jaga. Lagi-lagi aku ni suka ulang-alik JB-Pahang tiap bulan. Memang kena selalu check lah kan. 

Sekian nukilan aku dari perempuan yg noob pasal kereta. 

6 comments:

  1. So cmne ade efek x kalo x tkr or mmg dah kene tukar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah dah tukar. memang kena tukar. lepas tukar x bunyi lagi dh. katanya sbb selalu tekan clutch sambil tekan minyak kerap sangat. so lps ni amalkan lepaskan pedal minyak habis masa tukar gear. huhuhu. ade yg ckp tkar bearing pun dah ok, modal x byk tp xde kedai nk bat sbb upahnya sama je mcm tukar clutch terus. tak pasti pula tu.

      Delete
  2. Sesungguhnya memang kena tukar. sebab semakin lama bunyi dia semakin kronik. baik lah tukar sebelum kereta itu tersadai di pinggir jalan dengan kerosakan yang lebih extreme.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul sangat tu. skrg ni pun dah mula balik. tatau la sebenarnya berapa tahun sekali kena tukar..

      Delete
  3. Betul ke clutch yang berbunyi tu sebab clutch cable? Brape kalau tukar tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pasti sbb clutch cable, biasanya tukar clutch disc tu. yg tu mahal. last tukar dalam 500-700.

      Delete

kalau korang baik, jangan kutuk aku ::

Follow Me @farahinesa