Saturday, November 22

Spesis kawan-kawan anda.

Ada situasi dimana anda ada seorang kawan. Kemudian anda dan kawan-kawan anda semua berkawan baik. Maka, anda memang dah kenal lah perangai kawan-kawan anda yang kenal dari zaman tuk kaduk lagi. Mahir sangat dah susur belok perangai ragam diorang ni. Dalam berkawan memang sah lah semua tak perfect. Memang perlukan tolak ansur jugak macam orang dah kahwin. Sebab tu perkahwinan dari persahabatan pun cool je. Banyak persamaan jugak.




Jadi bila anda kemudian berborak ramai-ramai lepak-lepak minum atau santai sama-sama, kawan anda seorang ni mengeluarkan pesen annoying dia yang dari azali tu. Anda dan kawan-kawan pun yang memang dah kenal perangai yg melekat pada dia semua akan ignore dan dah lali dengan spesis dia tu semua pakat buat dunno je. Tapi rilek je dan masih berkawan lagi. Hahahahaha. Aku rasa aku ada buat kat orang dan kawan-kawan aku pun ada buat kat aku. Sebab tu kadang-kadang ignore dengan benda-benda remeh gini akan membuat persahabatan long lasting.

So, kawan yang ada peel-peel diorang sendiri ni memang sah la tak semua kita suka. Contoh lah, contoh je ok:

1. suka tidur bukak lampu
2. bukak kipas sampai level 5 sejuk nak mampos
3. suka nyanyi masa study memekak je
4. mandi dalam shower sampai sejam, orang lain nak pegi kelas la oi
5. makan berbunyi
6. suka berborak sambil tepuk tampar kaki kita macam makcik-makcik
7. suka amik makanan orang lain tanpa kebenaran
8. suka kentut merata-rata
9. suka paksa-paksa
10. suka ikut cakap dia je cakap orang lain taknak dengar pun
11. asal cakap je semua nak menang tak boleh nak kalah
12. suka memerintah
13. kedekut, kalau lima sen pun berkira nak baki
14. kalau dia cakap orang boleh tapi kalau orang cakap dia, dia mengamuk
15. dekat kita dia mengata orang, rupanya kat orang pun dia mengata kita

dan banyak la spesis-spesis lain. Jujurnya ada spesis-spesis yang aku boleh tahan dan buat ignore je. Masih cool berkawan dengan diorang. Tapi ade sesetengah spesis yg aku tak boleh belah. Untuk yang spesis aku tak boleh belah ni lah lebih baik kita jangan rapat sangat kalau dah tahu kita memang tak boleh go on nak kawan dengan dia lagi. Kalau lepak je kita sakit hati. Sabar lah bebanyak. So lebih baik elakkan lepak bersama sebelum sakit hati kita meletup cam bom atom.

Ade orang tak kesah kawan dia makan berbunyi. bagi dia benda tu bukan big deal. Tapi memang tak tipu, ada certain orang dia paling anti orang makan berbunyi ni. Aku pun jenis makan berbunyi jugak la. Tatau la skarang masih lagi ke tak. Ade skali tu kawan aku sound aku makan berbunyi. Dia suruh aku try makan senyap-senyap. Tapi kejap je la, lepas tu makan berbunyi balik. Krup krap krup krap. Tapi lepas tu dia dah paham pesen aku memang tak boleh nak ubah. Susah. Tapi dia takde pun lah kutuk aku ke (tatau lah kat belakang) atau pun marah aku ke. Dia ignore je. Makanya kami masih berkawan walaupun aku tau dia terseksa bila makan dengan aku.

Mungkin lah ini salah satu faktor. Ini berdasarkan penelitian aku je. Sabar dalam persahabatan pun penting. Dari sikap tak sabar tu jugak la akan buat gaduh sebenarnya,. Trust me. I have experience on this matter. Puih.

No comments:

Post a Comment

kalau korang baik, jangan kutuk aku ::

Follow Me @farahinesa