Saturday, July 25

Eva Natasha~

eva....
seorg pelajar cemerlang Sekolah Menengah Kebangsaan Puteri Jaya.
dianugerahkan sebagai pelajar terbaik PMR tahun 2006...
seorang atlet skolah..
yg lincah bermain bola jaring dan mewakili sekolah.....

eva mendapat tawaran ke sekolah berasrama penuh tapi dia menolak sebab x mao berjauhan ngan familynye...
lagipun takde sape nk jage adik beradiknya lagi 3 org yg still sekolah kalau dia masuk asrama..
walaupun ibunya mampu menanggung perbelanjaan yuran sekolahnya nnt...
ibu eva, kerani bank yg tabah membesarkan mereka 4 beradik sebagai ibu tunggal...
eva kagum ngan ibunye yg x penah merungut pasal mereka..
walaupun dpt tahu anaknye yg ke 3, adi mengidap penyakit jantung...
ibunye masih lagi tegar mencari duit utk perubatan anknye itu...
pembiayaan setiap bulan adi yg masih bersekolah di darjah 6 memang sangat banyak jika nak dibandingkan ngan gaji puan leha sebagai kerani bank...
manalah mencukupi...

eva yg berada di tingkatan 4 sekarang bersikap lebih matang apabila melihat kesusahan keluarga yg ditanggung oleh ibunye...
dia mahu bertekad utk mencari pekerjaan yg boleh menyenangkan ibunye kelak...
dia tidak mahu berhenti sekolah...
kerna dia mahu membantu ibunye...dengan pekerjaan yg lebih baik dan bukan dengan tiada kelulusan...
jika di bekerja kilang...
dia xkn dpt membantu ape2 pon...
dia sedar itu semua kerana dia mampu berfikiran matang skang...

adik eva yg kedua, mira....
amat berpotensi dalam pelajaran...
dia selalu mendapat tempat pertama dalam kelas di tngkatan dua...
mungkin mahu mengikut jejak langkah kakak sulungnye tu...

si bongsu, daniel....
masih lagi di tahun 2....
sangat manja tetapi sudah mampu berfikir ttg kesusahan keluarga mereka....
melihat saje kawan2nye bermain basikal baru tapi tidak pernah meminta dari ibunye...
dia faham...
ibunye sukar mencari duit...

mereka 4 beradik sudah mampu menilai erti duit dan betapa susahnye mahu mencari duit...

eva telah dilantik menjadi pengawas sekolah....
pun leha sgt gembira,...
anknye mempunyai bakat dan mempunyai peluang besar utk berjaya nnt...

eva menamatkan zaman sekolahnye dengan keputusan cemerlang SPM..
9A...
sangat kagum...
puan leha lah yg paling meraikan kejayaan ank sulungnya tu...

eva masuk ke universiti....
dia belajar hidup sendiri..
dan di sinilah bermulanya kisah hidup eva yg tak mudah seperti dulu..
dia bertemu khairul....
mungkin boleh dikatakan org yg bertanggungjawab membawa malang dlm hidupnye...
ia nya bermula di kafeteria pada satu malam minggu...

selama ini...
eva tidak pernah mahu melayan lelaki2 yg memikatnye...
semuanya dianggap sebagai suatu halangan..
tetapi..
bile jmpe ngan khairul..
ntah cmner, eva rase mahu mencuba...
berjinak2 ngan dunia chenta mcm yg kawan2nye ckp...
eva diajar oleh tirah utk menggode khairul...
salah sorg senior yg glamer...
sebab eva juge boleh dikategorikan sebagai perempuan yg cantik dan mampu menggode...

segala perancangan berjalan lancar....
hinggalah tibe titik hitam...
bile eva menyarahkan kehormatan dirinye pada khairul tanpe disedari...
dan benda itu berulang...


eva takut..
dia dah buat salah..
tapi khairul pandai memujuk..

eva gagal test 1 tahun 2...
keputusannye semakin merosot..
sebelum nie eva dpt kepujian ijazah kelas pertama..
kini eva x mampu lagi..
dia x mampu mncapai dekan pon pade tahun kedua...

dan pade tahun 3 eva dpt tahu dia mengandung....
eva lagi takut...
khairul dpt tahu..
dia pakse eva gugurkan...
eva x mahu...
dia takut dia akn mati....
akhirnye khairul tggalkan eva...
eva tidak dpt fokus dlm pelajaran...

eva gagal pade sem 2 tahun 3...
dia dibuang Universiti sebab tidak hadir kuliah selama 3 bulan...
perot eva semakin membesar...

puan leha tidak tahu ttg perihal anknye sehingga surat pemberitahuan anknye telah dibuang universiti sampai ke rumah...
puan leha terkejut....

seminggu kemudian adi diserang sakit jantung dan meninggal dunia...

mira yg tamat SPM telah menyambung pelajaran ke matrikulasi....

daniel di tingkatan satu sudah belajar merokok....
pengaruh kawan2 di asrama....
daniel nyaris dibuang sekolah...

eva yg semakin takut ngan kandungannye tidak mahu balik ke rumah lagi..
kandungannye sudah mencapai usia 8 bulan...
perutnye sudah menampakkn isi...

eva menyewa bilik di kolej universitinye...
dia tinggal bersama seorang pelajar master dalam ilmu syariah...
teman biliknye itu mengetahui kisah sebenar dan membimbing eva...
temannye jugalah yg menghantar eva kehospital utk melahirkan ank....
malang nye eva meninggal semasa melahirkan bayinye...

khairul pula kemalangan semasa membawa kekasih barunye menaiki motor ke kelab malam...

dan bayi eva dijage oleh puan leha dengan pasrah....

No comments :

Post a Comment

kalau korang baik, jangan kutuk aku ::