Wednesday, November 7

Account Google kena Hacked, Blog kena Removed!

Assalammualaikum. 

Ya Allah. 

Aku baru je mengharungi hari yang pedih dan penat untuk recover Gmail aku yang telah di hacked!

Gmail bukan lah account dominan yang aku guna untuk urusan email. Untuk email aku prefer Yahoo. Contohnya macam Youtube dan Blog aku akan guna account Gmail. Aku jugak bukan lah sejenis yang selalu log in Gmail dan Blog sebab selalunya dah autosave password. Menjadikan aku kurang alert bila aku telah di hacked. 

Menggigil bila aku cari Blog aku tak jumpa. Dia siap tulis ;

Blog has been removed

Sorry, the blog at disismybelog.blogspot.com has been removed. This address is not available for new blogs.

Did you expect to see your blog here? See: 'I can't find my blog on the web, where is it?

Wei. Nanges! 

Aku try sign in kat Blogger, aku nampak email aku dah jadi nama orang lain! OMG! OMG!

Apekah??

Nama owner dia bukan lagi Farahin Esa. Tapi, Suzanne J. Givens. Wei??! Sape perempuan ni? T_T  Menyirap je aku kan.



Aku bukak Youtube, pun dah tukar nama perempuan aneh tu. Aku macam dah pelik. Aku masukkan password, Google cakap 'wrong password' lah pulak. 

Aku macam, 'Eh? Bile aku tukar password la weih!'

Bila dah salah masukkan password, Google ade letak note, aku dah tukar password aku 2 months ago. Heh? Aku da memang yakin account google aku di hacked. 



Huuu. 

Aku cuba recovery account google aku. So, dia akan hantar verification code la untuk buktikan tu account aku kan. 

Malangnya! Recovery email aku sepatutnya Yahoo email pun telah di tukar jadi sejenis account pelik. 


Korang bayang la. Jenis email ape yang pakai example@yo*****.com

Kalau Yahoo sah-sah la dia spesis example@ya***.com kan

Eh tapi bukan. Ini entah celah mane la email dia pakai. Menyirap sangat. Down pun ye. 

Aku pun dah separuh give up tapi masih cari solution. Kawan-kawan blogger ramai yang bagi support dan cuba bagi idea untuk aku recover email aku. 

Bila aku jumpa benda ni, aku macam, 'Hurmm. macam mana pun, aku kena recover Google Account aku dulu, baru bole dapatkan blog aku semula'

Aku masih berusaha sepanjang petang. Nasib lah tengah kurang workload kerja. Boleh lah aku berusaha dengan Google Account yang di hacked. Sepanjang hari wei aku cari soultion!

Lepas aku dah tengok Recovery Email aku pun dah kena tukar dengan hackers tu, aku guna 'Try Another Way'. 


So, Google akan suruh kita masukkan last password yang kita ingat sebelum password kita dah di tukar, atau mungkin password-password yang kita pernah guna sebelum ni. Aku pun cuba. 


Dia suruh masukkan email lain. Nanti diorang check dan dia akan contact kita thru account email yang kita bagi. Lepas dah masukkan, Google cakap macam ni pulak. Dia tak bole verify account yang di hacked tu kita punya. Aku ada kena masukkan Month dan Year kita Create Account Google tu. Sah-sah la aku tak ingat aku Create bila!

Aku dah try masukkan no telefon jugak. Malangnya, telefon yang aku masukkan mampu linked kan aku ke account Gmail aku yang lain je. Tak tau lah kenapa jadi tak ada kaitan dengan Google Account ni. Password yang aku guna sebelum ni pun tak cukup strong. 

Aku dah mati akal. 


So, solution terakhir aku. Aku bukak semua account Yahoo aku yang pernah wujud di muka bumi ini. 

Aku search kat setiap Yahoo Mail aku, aku masukkan nama account Gmail aku tu, 'nur*******@gmail.com' search kewujudan nama Gmail aku dalam seluruh pelusuk Yahoo Account aku. Dengan harapan aku ada hint. 

Yess. Rupanya salah satu Yahoo Account aku pernah jadi recovery untuk Gmail aku ni. Dah agak. 
Aku tekan link yang nak verify. Berhasil!

Sebab Yahoo Account aku ni pernah ada sejarah dengan Gmail aku. 

Aku masukkan semua detail yang dia mintak. Sebab dia dah tak sekat-sekat dan tanya soalan yang aku tak bole jawab lagi time ni. Akhirnya Google percaya aku pemilik Google Account yang asal. 

Akhirnya. 

Aku terus tukar password yang pelik dan susah. Update no telefon. Buat 2-step verification. 

Eh. Serik wei. 

Alhamdulillah. Aku pun berjaya recover Blog aku jugak once aku dah dapat Google Account & Gmail aku tu. 


So, sekian lah perkongsian yang tak seberapa ni. Serius aku serik. 

Bila aku check, hackers ni tukar recovery email aku jadi nama recovery email yang tak pernah wujud. Memang takkan aku dapat la verification code tu sampai bila-bila. 

Ko hase?!!

Eeeiiii. 

Geram sesangat. 

Ok. Bye. 



No comments:

Post a Comment

kalau korang baik, jangan kutuk aku ::

Follow Me @farahinesa