Friday, March 26

Kedai Cermin Mata Murah (Spek Murah) Sungei Wang - Eye Pro Vision semurah RM65 - Lot G111

 Assalammualaikum & Salam Sejahtera readers!!


Last week aku ada pergi Sungei Wang. Kadang-kadang kawan aku sebut Sungai Wang. Plan asalnya jalan-jalan dengan officemate cari lunch. Tapi, sebab asyik terbabas nak masuk Pavilion, maka terus pegi Sungei Wang aje lah. Dekat Sungei Wang ni ada banyak kedai cermin mata. Dulu aku pernah buat sekali cermin mata dekat kedai EYE PRO VISION sebab kawan-kawan recommend cakap bagus. Memang bagus, tapi kali ni aku pergi survey-survey dulu kedai-kedai yang ada. 

Tapi lepas masuk dua tiga kedai, dapat layanan macam cold je, aku pun plan terus pegi kedai cermin mata yang lama, EYE PRO VISION. Macam biasa, sampai aje depan kedai, seller dah welcome dekat pintu masuk dengan senyuman, very welcoming and friendly. Masa tu dah rasa vibes-vibes positif. Kedai pun terang, tak malap sangat nak survey-survey. Iye lah, yang masuk kedai spek mata ni biasanya yang ada masalah mata lah. Tak suka kedai mendung-mendung walaupun cantik macam hipster. Hahaha. 


Nampak je kedai ni, try masuk dulu. Memang puas hati layanan dia. 








Kedai ni serius murah. Memang budget aku kalau bab cermin mata bawah RM200 je aku boleh keluar. Power mata aku dah makin naik pulak. So, EYE PRO VISION memang pilihan yang betul. Dah lah layanan friendly. Sini memang aku suka layanan semua staff dia. Even dari dulu lagi memang staff dia punya layanan tip-top. Tanya aje apa-apa. Bagus kot owner dia train staff. Senyum je all the time sambil layan customer konflik nak pilih cermin mata yang sesuai dengan muka.


Harga cermin mata di EYE PRO VISION untuk references:

Alpha Blue 420 = RM65

Alpha Blue 420 + UV = RM125

Murah kan??


Kalau nak extra feature boleh tambah lagi, memang tambah sikit je. Masih 2x ganda murah dari kedai-kedai lain.

Rambang mata tengok cermin mata macam-macam jenis. Jadi macam agak lama jugak la pilih. Plus, aku pakai contact lense, (sebab memang tak plan nak buat cermin mata baru, tapi sebab murah kan, alang-alang tukar terus). Untuk yang pakai contact lense ni, lepas cabut contact lense, kena rehatkan mata dalam 15 minit dulu baru boleh test rabun. Dengan cara macam ni, barulah kita test mata kita accurate















Officemate aku pun pening pilih cermin mata sebab memang banyak pilihan, ada lebih 1,000 jenis. Dekat setengah jam cari yang sesuai dengan muka, tak mau tudung kembang lah, nak yang sesuai dengan warna kulit lah, staff EYE PRO VISION siap cari & keluarkan stock baru dari store cabinet untuk cari yang kena dengan muka kita. See! Memang membantu sangat. 


Kitorang pun pilih la up-to-date punye style, 'Korean Style'. Hahaha. 



Then, terus proceed test mata. Sekejap je test mata ni, nak check berapa power mata kita. 


Nanti dia akan tukar beberapa kanta untuk tengok yang mana paling jelas dengan mata kita.


Memang recommend lah, buat kerja pun laju. 


Kalau kita rasa macam tak nampak, bagitau je, nanti dia akan adjustkan semula untuk cari yang paling sesuai. Sebab cermin mata ni kita nak pakai lama, so kena buat betul-betul. 


Dah la owner kedai ni, peramah orangnya, fasih cakap Melayu. Rupanya owner kedai ni ada badminton court dekat Puchong dekat dengan Tesco Puchong. Besar pulak tu, baru tau


Untuk power lebih 400, ada additional cost sikit sebab kanta untuk power tinggi ni sepatutnya tebal, tapi dia dah tukarkan version nipis, so additional part tu lah. Tapi tak mahal pun. Masih lagi within budget, kat tempat lain for sure dah jadi RM300- RM500 kalau yang macam ni. Eh taktau lah nak cakap apa murah dia. Rasa macam nak tukar tiap-tiap bulan. Hahaha!


Kanta yang normal orang guna ni namanya Alpha Blue 420. Tengok ni, aku sempat rakam staff  EYE PRO VISION semangat bagi penerangan pasal jenis kanta. Baru lah tau apa beza cermin mata biasa dengan jenis Alpha Blue 420 ni



Nak yang ada UV protection pun ada tau. Yang boleh jadi gelap bila kena sinaran matahari pun, yess ada! Tanya je. Aku memang jenis banyak tanya, staff dia semua layan baik je.






Lepas dah siap test mata semua, kitorang pun pegi cari lunch. Dalam setengah jam lepas tu, William call bagitau cermin mata dah siap. Kitorang tak habis makan pun lagi 😂 


Memang pantas betul servis dekat EYE PRO VISION ni. Recommended sangat. So far, kalau nak repeat buat spek pun aku akan pegi lagi EYE PRO VISION rasanya. Malas nak cari kedai lain dah
Masa kitorang datang tu pun, ada je orang yang datang tukar spek lah, survey spek, ada yang sama-sama buat spek dengan kitorang, tapi EYE PRO VISION masih mampu memberikan layanan tip-top dan pantas. 





Lepas dah siap cermin mata, sesi try dekat muka pulak. Excited lah cerita dia buat spek baru. Sebab aku bukan jenis yang selalu tukar spek. Lepas tu kedai spek lain semua mahal, nak tunggu pegi Sungei Wang ni jauh nun kat KL, memang jarang lah cite dia aku pegi jalan-jalan KL sejak ada family ni. Zaman muda dulu boleh la kan

Sedikit tips untuk spek jenis besi macam yang aku pilih ni, spek jenis hipster ni maintenance leceh sikit, kadang skru dia susah nak ketatkan sebab minyak dari surrounding, so kena buka skru dan lap baru pasang semula, baru skru akan jadi ketat. Kalau tak pusing-pusing pun loose je. Jenis ni jugak bila tak pakai tudung, dia mudah jatuh sebab tak grip, maka, boleh la alter bahagian belakang hinge dia bengkokkan sedikit bagi grip belakang telinga supaya tak mudah jatuh masa kita tunduk. Ni tips untuk mereka yang hadapi masalah macam aku. 
























Yeay! Puas hati dengan wajah baru ni. Sesuai jugak la pakai style korea ni. Eh terperasan pulak. 😁 
Ape-ape pun, thanks to EYE PRO VISION sebab melayan karenah customer. 

Siapa yang naik LRT boleh turun kat stesen Hang Tuah , sampai stesen Hang Tuah kena tukar ke monorail dan ambik monorail ke Bukit Bintang. Sampai Bukit Bintang turun dan terus masuk ke Sungei Wang Plaza.

Korang kalau naik escalator ke Ground Floor, sampai je Ground Floor tengok kiri. Nampak lah EYE PRO VISION. Tapi aku tak sure la escalator sana ada empat, lima ke. Hahaha. Nampak macam satu je.






Alamat                : Lot G111 Ground Floor, Sungei Wang Plaza, Jalan Bukit Bintang
Waktu Operasi  : 11 pagi - 6 petang
Contact Person  : William (016-3771304)




No comments:

Post a Comment

kalau korang baik, jangan kutuk aku ::

Follow Me @farahinesa