Friday, August 14

PesaNan SeorAng LeLaki KepAdA seOraNg pErempUan


atikah merupakan seorang pelajar bermasalah.....dia seorang gadis tomboy yang sangat berpengaruh disekolah......atikah juga seorang perempuan macho yg dikenali dikalangan kawan2 nye yang lain....kalau ade masalah...pasti mereka akan mencari atikah utk membantu mereka.... sebab atikah sangat kuat dan pandai menentang pihak lawan x kira laki ataupon perempuan.... atikah merupakan anak tunggal pak sarip dan cik timah...mereka merupakan pekebun kecil yang berjaya...malangnye anak mereka yg seorang ni x mahu membantu mereka berkebun...katanye x macho dan membosankan......atikah juga diminati ramai perempuan yg pernah dibantunye... memang macho lah.....selamatkan perempuan yg dalam kesusahan..... setelah 3 tahun bergelumang ngan hidup tomboy, tetibe datang hidayah kat atikah.....hadirlah seorang lelaki sengal dalam hidupnnya...mcm mane??? mereka berjumpa di sawah..... atikah yang baru pulang dari bandar dalam perjalanan ke rumahnye.... tetibe ade kereta yg lalu ngan kelajuan maksimum pade tahap kampung menyebabkan atikah tidak berape stabil dan akhirnye tergolek jatuh cam nangka busuk kat dalam sawah..... muncul lah seorang lelaki di tengah petang yang terik itu menolong atikah yang x dpt naik ke tebing sebab licin sangat.....yang bestnye..laki tu siap cakap..... "dah lame ke mandi dalam sawah ni, comel betol main kat sawah petang2 cmni???" then mamat tu pon blah ngan macho, tampan lagi bergaya......atikah yg lencun ngan lumpur terpana saat bertemu laki itu buat pertama kalinye..... x sangke ade mamat yang lagi macho dari aku kat kampung ni..... nape selama ni aku x perasan ea???? atikah balik ke rumah dalam keadaan kuyup..... tetibe mamat sengal yg dijumpanye kat sawah tu ngah lepak2 kat beranda rumahnye..... ngan pak sarip......lagilah atikah hairan......mamat ni nak mengurat aku kah??? pak sarip pong panggil atikah ...mesti nak kenalkan mamat ni kat aku.....sekali, rupe2nye mamat tadi tu adelah sepupu beliau dari kuala lumpur....hahahaha......anak kepada abang sulung ayahnye... datang kat kampung tu sebab buat praktikal kat bandar yg x jauh dr kampungnye.... so..alang2 melawat la sedare mare terdekat...... heishh...padan la x penah nampak pon.....orang luar.....lepas mandi, atikah pon pergilah lepak kat luar rumah sambil main gitar...amir, sepupu atikah dr KL tu pon tetibe je menyemak kat tempat lepak atikah......amir tanye, "da lame ke main gitar??" atikah pon jawab, " da 2 tahun lebih la jugak, nape?? nak blaja gak ke??" "x payah, aku pon reti main gak" atikah pon layan lagi 3,4 buah lagu pastu passing gitar tu kat amir..... "cube ko try main se 2 lagu, aku nak dengar" amir pon memetik tali gitar dan menggoreng semacho mungkin...ternyate amir memang macho bile atikah terlopong tengok amir main...mcm pro je mamat nih...... esoknye...atikah pergi sekolah.....biasela..tahun nak amik SPM ni atikah rajin sket lah pegi sekolah...kalo x seminggu 2,3 kali je la nampak batang hidung dia kat sekolah tu...tetibe sedang atikah lepak2 kat meja ngan hanis, kawan baik dia, atikah dengar satu perbualan budak laki kelas dia ni yg ckp mcm dia sorg je ade mulut.... "weh razi, hadiah besday tahun ni ko nak hadiah ape??" pastu ade sorg mamat ni plak menyampuk, "eh ko ni sepol, cm x tao lak..mesti lah dia nye azam lame nak dapatkan awek idaman dia tu kan....??" "eh, ye ke?? sape awek idaman ko tu??" razi pon menjawab....."ciri2 wanita idaman aku tu da lame ade dalam diri sorg perempuan yang bernama atikah.." budak2 laki lain pon gile gelak besar......."kah3x! x sangke ko suke kat pompuan yang boleh menyebabkan ko cacat seumor hidop tu kan...!!" atikah yang bengang ngan perbualan bodo tu pon memberi penyepak kuasa kuda kat mamat2 yg tanye soklan bodo dan gelak cam badak tido tu.... sekali ngan razi pon mendapat penerajang jurus ketujuh dari gadis idaman nya..... nampaknye lambat lagilah razi akan mendapat awek...... atikah pon balik ke rumahnye yg agak kaye la jugak dikalangan penduduk kampung lain tu..... dia nmpak lagi amir tu kat rumah dia..baru lepas balik dari kebun tolong pak sarip agaknye..... sekali amir sound atikah..."ko dok umah x tolong bapak ko ke, aku rase kalau ko rajin tolong berkebun, maybe ko x de lah membosankan sangat?" atikah yang mendapat saranan laki yg dia da mule suke pon terus turun berkebun petang tu jugak.... tetibe buat pertama kalinye atikah rase seronok berkebun sebab ade amir kat kebun tu..... nampaknye memang sah pompuan ni dah tangkap cintan kat amir ni.... setelah lepak 3 hari kat kampung tu, amir pon mintak izin nak balik ke bandar sebab keesokannye dia da mule praktikal.....mule la atikah rase x sedap badan....laki yg dia idamkan da nak balik..... mase balik tu, amir ade slow talk ngan atikah berdua je....amir ckp.... "kau ni cantik sebenarnye, ayu, rajin jugak, tapi kenape ko suke sgt nak jadi lelaki, jadilah perempuan, baru aku lagi suke..." atikah punye muke dah merah x payah ckp lah.....dia x sangke dia bleh tersentuh ngan ayat sempoi cmtu.....lagi..dia x sangke amir yg x menunjukkan sebarang tande suke kat dia akn ckp cmtu....amir yg cam xde perasaan bile bercakap tu.... sejak dari hari tu...atikah pon mule pakai kain batik...dari pagi sampai petang dia blaja ikat kain batik....akhirnye berjaya...atikah da x menjerit-jerit cm dulu....dia da pandai pakai sepit rambut...rajin tolong cik timah kemas rumah, tolong pak sarip kat kebun petang2....sebab saat tu dia akan ingat saat amir ngan dia same2 tanam benih kat kebun....atikah pon dah x bergadoh ngan budak laki lagi....kalau ade yg ejek atau sound dia, atikah akan ckp... "sudahlah, malas aku layan org cm kau ni.." semua org pelik ngan perangai atikah... setelah 4 bulan.....amir dtg semula kat rumah atikah.....mase tu atikah ngah bz ngan SPM.... so...amir sempat kirim satu bungkusan hadiah kecik je utk atikah.....pastu amir balik ke KL sebab dapat tawaran pertukaran pelajar ke oversea..... bile atikah dapat tau, dia hanye sempat bukak bungkusan hadiah tu dan atikah tersenyum je bile dia dpt sepasang anting2 bunge ros merah yang bergayut ..bile atikah pakai memang nampak manis cam gula.....kat dlm bungkusan tu pon ade satu cebisan kertas kecik...dia tulis : "atikah, bile kite jumpe next time, aku nak kau pakai anting2 ni tande kau ingat kat aku lagi dan pastikan aku kenal kau sebagai perempuan mase tu!" atikah memang betol2 berusaha berubah dalam mase setahun tu....dia belajar macam2....atikah x sangke...3 hari dia kenal amir bleh buat dia yang tomboy selama 3 tahun utk berubah..... saat amir balik setahun selepas tu.....atikah menyambut amir kt KLIA....dan amir x terkejut bile tengok atikah memakai skirt dan blaus, rambutnye panjang ke bahu dan yg paling penting...anting2 bunge ros menghiasi telinga atikah yg betol2 berubah seperti ape yang amir bayangkan....dan ayat pertama yang keluar dr mulut amir... "jadilah awek aku, aku akan jage kau ..." atikah pon senyum gatal dan diorang same2 balik sambil amir genggam erat tangan atikah.....

No comments :

Post a Comment

kalau korang baik, jangan kutuk aku ::