Thursday, January 2

Melaka. Dulu rombongan Student. Sekarang rombongan Engineer.

Assalammualaikum.
Jangan kelip-kelip bace salam. Mohon jawab salam ini.

Tak ada function aku datang Lab nie sebenanye. Sebab aku bukan study pun. Aku buat benda sengal. Line laju. Ape bole buat. Nafsu tak tahan.

27 Disember 2013. Continue. Kebersambungan cerita ceriti kami di Melaka. Bukanlah takat abis kenduri sahaje. Tanpa geng-geng aku, aku join bebudak kelas merayau sekitar Melaka. Shakira ada wedding keesokannya. Azfar dan mamanya pulang ke Shah Alam atas tuntutan wedding cousin beliau. Syaza dengan team Floc & aktiviti. Nadia balik Muar to Family. Me? Left abandoned alone.

Selesai lah aku bersiap di Zzz Hotel, Melaka. Kesemua kami menuju ke A Famosa berjalan kaki dengan guide ekslusif dari Enginner TNB Melaka, Cik Noni. Noni telah diperkenalkan dalam post terdahulu ye semua. Beliau antara main character dalam episod ini.

Hotel Zzz. Sesuai dengan tema kelas. Naseb baik besh. Boleh Zzz. Chait.
Photographer: Mohd Amirul Hisham

Nana. Promot hotel. Eip. Tunangan Ijat nie.
Jgn ade simpan perasaan pade beliau kalau takmau kasut crocs Ori masuk mulut.

Nampak tak muka aku berjoyah. "Nora suka sangat. Nora bagi 3 Bintang". Gedik plak gambo ni lah.
Photographer: Mohd Amirul Hisham

Ini dia ketua rombongan kita. Noni. Muke cikgu sekolah. Sambil bagi penerangan.
Hampeh aku tak dengar. Kepochi kat belakang.

Aku letak yang muke aku tak huduh sangat punya gambar je lah kan. Nak jugak sebelah pengapit. Puih.
Photographer: Mohd Amirul Hisham

Gegadis yang bukan isteri. Bujang. Single. Aku je available. Oke? Kamal interprem sgt at da back.

Otw ke A Famosa. Mane tah nie. Yg penting Stop & Snap. Gambar sepam dulu.

Jejaka tampan kelas. Merket nie.*Kyaaah. Muntah.
Photographer: Mohd Amirul Hisham

Meriam. Eya berpotensi mengemudi meriam ni. Sile jgn dekati beliau. Pian dalam bahaye.

Picture of All. Cameraman tak ade. Sape suruh tak bawak stand.
Susah seyh nak kasi lalulintas clear. Hebat tak.
Photographer: Mohd Amirul Hisham

Picture of myself. Thanks Eya. Saje buat kenangan A Famosa ketika dewasa!

Sekitar Jonker Walk. Ade hati nak beli pistol. Tembak cicak katenye la.

Golongan tertinggal sepulang Dari Jonker Walk. Itu Yob. Telah diperkenalkan.
Yang Batman tu, bonzer kami. Rase selamat.
Photographer: Mohd Amirul Hisham

Me with Eya. Coming soon nie. Muke control ayu habis dah aku tu.

Hasil tangkapan dari Jonker Walk. Comel kan. Eya pun beli tau.
Suka sangat. Sangkut kat Enpon.

Lagi. Pembaziran berleluasa dalam diri. Pastu konflik dalaman.
Emo sensorang. Tapi duit masih cam paip.

Selesai sudah lawatan bersejarah dan berilmu. Kami yang kebulur seawal jam 8 membuat keputusan makan ikan bakar yang famos amos di Melaka. Haruslah Umbai kan. Maka, hiruk pikuk juga decide kenderaan yang terlibat dari Bandar ke Umbai. Dalam setengah jam bak kata Noni.

Manusia bujang berebut Noni. Mula-mula aku pending. Aku follow je la sebab aku manusia bujang itu. Aku lupa Cik Noni kita bawak Honda City. Merasa kau naik kereta bau kedai. Tak sia jadi bujang. Hahaha. Ada dalam 4,5 kereta yang terlibat dalam konvoy ini.

Hampir sampai tu, jem tak hengat. Memang dah tahap kebulur, jem lagi, jauh boleh tahan. Ada rasa macam nak give-up. Aku dalam kereta dah sapan menguap. Rasa nak tidur pun ada. Bajet penat jadi pengapit. Bebudak nie berborak dalam kereta, aku mampu mendengar je lah. Masa park kereta kat kedai berhampiran, ada kontroversi. Kitorang takut brader jaga parking tu carikkan kitorang parking sebab ingatkan dia nak kitorang makan kedai dia nanti. Rupanya memang dia tolong kitorang park. Dia cakap kedai dia pun tak ada ikan bakar. Kitorang punyalah terharu. Tapi park tu kena bayar lah pun. Kitorang siap puji orang Melaka ni baik-baik. Kembang seyh Noni. Saje kasi upah.

Mereka yang bertanggungjawab memilih ikan. Ikan siakap. Sotong. Pari. Kerang. Kupang.
Mcm-mcm ada. Tunggu pekerja bukak stock ikan baru.
Photographer: Mohd Amirul Hisham

Noni serius pilih ikan. Makcik sebelah Noni tu bukan group kelas kitorang tau.
Me. Acting Busy.

Actually, kitorang makan mengikut kumpulan. Kumpulan di'divide'kan berdasarkan kenderaan yang dinaiki. Nampak tak diskriminasi kat situ. Kereta bujang kami paling awesome. Haruslah! Sebenarnya untuk memudahkan sesi pembayaran nanti. Kita bayar apa yang kita makan. So, mcm group aku, ada Kecek, Mirul, Anep, Noni & Me. Aku ngan Noni pilih ikan, sotong semua. Kitorang duduk sesame, dan makan. Bila time bayar, kitorang divide lima orang. Fair.

Dah melahap macam ular sawa memasing, baru snap gambar. Makanan sampai terus melantak tak pikir orang.
Photographer: Mohd Amirul Hisham

Masa ni la tahap bising paling maksimum. Bergelak sakan tak sudah. Lawak gila. Serius aku happy time ni. Mengantuk penat semua hilang. Ijat aktif gila. Bergabong dengan Mirul yang duduk sebelah dia, makin menjadi-jadi lah. Plus, Anep ngan Ibal yang join, pecah perut aku gelak. Kitorang ade style berpuak sesama group mase dinner ni. Nama pun makan ikut kereta, diskriminasi la. Jiran kete sebelah tak puas hati gitu. Asyik la kondem jiran masing-masing. Makanan sampai lambat, jadi bahan. Tiru menu orang sebelah, jadi bahan. Menu yang kitorang pilih pun jadi bahan nak kondem. Memang happening sesangat. Gurau-gurau. Gelak-gelak. Yg gegurl semua tukang ketawa je.

So meja kitorang punya menu:

1. Ikan Siakap ~ Separuh bakar Separuh masak tiga rasa.
2. Ikan pari 2 ekor ~ Bakar
3. Sotong 2 ekor ~ Goreng tepung
4. Nasi putih.
5. Air Kelapa 1 Jag
6. Kangkung goreng belacan
7. Sayur campur (sepatutnya sup sayur, tiru jiran)

Sotong goreng tepung dia sedap. Serius. Mula-mula aku bajet nak amek kerang or kupang. Tapi Noni cakap tak berbaloi. Mereka dah la berat. So kitorang pun utamakan ikan dan sotong. Ini kedai pertama, masa sampai tu dia ni yg bersebelahan kedai souvenier rotan. Noni makan lauk dengan nasi lemak. Agak rare. Tapi bagi diorang tu normal. I prefer nasi puteh of course.

*tak sempat nak amek gambar makanan sebab semua kebuluran

Abaikan muka aku yang berminyak. Skandal pengapit untuk hari itu.
Sweet sgt cedokkan lauk utk aku. Zz
Nak tayang menu sekali.

Kecek nie sebenarnya group meja aku. Nampak bunge dia, berpaling tadah terus lepas makan.
Nak melepaskan rindu lah katakan.
Photographer: Mohd Amirul Hisham

Sempat aku berjoyah dengan Hana, geng kerja aku dulu. Mcm-mcm nak story tapi masa tak mengizinkan. Group Hana, Syaza & Hanis go through different path dari kitorang. Diorang jalan-jalan lepas wedding dan balik Muar (rumah Hanis) malam tu. Tapi sempat join kitorang kat Umbai. Sebab Kecek pujuk Hanis kowt? Lalala ~ So Sweet.

Yana & Pojie. (Perantin baru) sampai masa kitorang dah siap makan pun. Memang tak plan sesame. Sebab diorang ngah honeymoon. Malas nak ganggu kan.

Bile semua dah boncet. Tibelah aktiviti membayar. Amboi. Haruslah bayar. Kete kitorang mengumpul RM110 mata menjadikan seketul bayar RM22 hengget sahaja. Berbaloi jugak. Lauk sedap. Masa makan tu, sensorang dok kire bajet. Mau 2,3 ratus nie. Rupanya, tak ado lah mahai sangat pun. Puas hati. :) Sedap pun sedap. Lagi sedap dari Alai (Melaka) yang aku pernah pegi dulu.

*Meja sebelah makan kerang bakar takde sotong pon 18 hengget. Jeles lettew ngan meja kitorang. Phuih. Nak jugak bahan.

Noni hantar kitorang pulang sebelum dia balik rumah. Esoknye Noni kerja katanya. Kelas kau Jah, Ahad pun kerja. Noni mmg pekerja cemerlang tau. Sampai ke Zzz hotel. Aku dah siap tukar baju gosok gigi, terdampar macam dugong. Angan konon nak tido. Mimpi feeling macam honeymoon dah kawen.Sekali, Nana racun aku ajak pegi uptown dekat ngan hotel kitorang. Nak enjoy punye pasal, aku bangun terus tukar baju. Eh, aku pulak racun Eya join kitorang. Memula pendirian dah kukuh taknak join. Hahaha. gagal habis! Last-last tiga tiga merayau ke Uptown Melaka jam 12 malam. Hasil tangkapan adalah shawl yang aku pakai esoknya beserta keychain handmade yang cute! Gagal lagi mengawal nafsu. Haih.

28 Disember 2013. Semua bersiap jam 9.30 pagi. Check-out hotel sekali. Kali ni Noni tak dapat jd tourist guide sebab TNB lebih memerlukan beliau nampaknya. So, jalan-jalan cari sarapan dulu. Kedai area hotel full sangat. Maka, kitorang gerak naik kereta. Haruslah aku naik ngan Anep sebab beliau naik sorang-sorang. Plus, tidak menggangu pasangan Eya & Pian. Maklumlah, aku join nie tak bawak pasangan. Anep je lah jadi skandel aku buat mase tu. Untunglah tumpang kete mamat ensem. Nerves I taw. Ahaaaaaaaaks.

Aku pun tak sedar makan kat area mana, kalau aku kena jual mase tu pun aku tak peduli. Sebab menumpang orang dengan kadar lapar yang boleh tahan. Macam ni lah naseb perantau. Tapi kedai tu sedap. Pepagi dah ada Char Kuew tiaw, Laksa, Nasi Lemak Kukus, Kuih muih, Mee Bandung plus banyak lagi menu. Tapi tak adalah pagi sangat sebab masa kitorang makan tu pun dah 11 pagi gamaknye.

Selepas berkepochi di Warung, sesi pengembaraan rombongan menuju ke Taman Buaya. Teringat ayat Kecek, "Buat apa pegi Taman Buaya, kat sini pun dah ada buaya", sambil tangan point kat Anep. Baik punya perli. Hahaha. Silap besar pergi Taman Buaya sebab takde parking. Dengan plan mengejut, Taman Rama-rama we go then!
Lime belas hengget baq hang! Mahai! Oi! Terpaksa la buat muke tempe bayar. Alang-alang dah sampai kan. Ade jugak mereka ni yang tak bayar pun. Sabor aje lah. Masuk free. Kuang asam. Aku tau, aku pon ngelat gak patutnye. Taman Rama-Rama ni menarik. Bukanlah ada rama-rama semata. Ada reptile jugak. Not bad lah. Tapi tak sehebat Zoo Melaka. :) My fevret.

Le entri.
Photographer: Mohd Amirul Hisham

Photographer cakap masa balik baru Photoshoot.
Degil. Semua beria nak time tu jugak. Pasrah je Mirul.

Ber'camwhore' di awal perjalanan. Ni kawasan Mirul. Burung.
Photographer: Mohd Amirul Hisham

Kite amik gamba mereka. Dia pule amek gamba kite.
Tayang iPad lettew. :P

Rama-rama semua makan ini tau. Aku baru tau.
Rase geram mcm nak halau diorang. Hahahaha. *Gelak jahat

Rama-rama hinggap atas kepala I nyah! Suke. Suke. Suke!
Photographer: Mohd Amirul Hisham

Pastu ada lagi rama-rama hinggap.
Bagus rama-rama ni. Terasa diri ini bunga sesangat. Puih!

Dalam nie ade kaler jengking. Eww. Tapi tak takot pon.
Eler dalam kaca. Haruslah macho.
Photographer: Mohd Amirul Hisham

Trip yang terpisah dari trip lain. Kitorang bikin group baru dengan
Ijat sebagai guider rombongan. Dengar lah dia meloyar tu.

Mengenang jasa photographer. Presented. Le Amirul.
The photographer of the day. Sgt awesome beliau ini.
Masih bujang.

Ijat & Kecek. Comei sesangat. Rase nak lempang tau. *Pengsan

Fefeling baru kuar gua la kononye. Cecah dalam gua pun tak sampai suku.
Photographer: Mohd Amirul Hisham

Blog aku. Gambar aku. Jangan bosan. Lepas tu takde makanan. Ikan lari. Kuang asam.

Berhampiran kawasan buaya. Kawan-kawan Anep.
Jgn marah Anep aku gurau je. :P
Photographer: Mohd Amirul Hisham

Reptile Zone. Yg pakai spec hitam tu reptile terlepas. Lari lepas gigit pagar.

Macam jack sangat. Rindu Jack. Dulu slalu main ngan Jack.
*Terkenang old_memory

Us. Tanpa photographer. Bagus sgt tau Mirul ni. Gamba sendiri tak ada.
Kalau bawak stand semua boleh masuk.

Le Boyz. SEE-2. Quarter.

Le Girlz. Ahli kelas dan Isteri-isteri Power Rangers di atas.

Tak ade gambar buaya pulak. Takpe la. Anep ada, ok la tu bak kata Kecek. Berakhirlah pengembaraan aku ke Melaka. Happy. Seronok. A nice moment to remember ...

Aku follow Eya dan SufiKauHilang ke UTM. Sepanjang perjalanan tu, aku ngan Eya tak tido pon. Bergosip sakan. Mcm-mcm cerita keluar. Dari gosip lama masa zaman undergrad, sampai lah gosip terkini. Ape yang digosipkan? Rahsia antara kami. Hihihi. Sempat singgah RnR Pagoh. Rehat. Banyak buah-buahan kat RnR nie.

Beli waffle Daily Fresh. Mereka tengah promot ini.
Comel sangat, rasa nak beli. Tapi berjaya kawal nafsu.

Sampai bilik, terus krooh krooh tak hengat dunia. Alhamdulillah. Semuanya berjalan lancar. End-up a best memory for Disember 2013. Kalau ada geng-geng aku yang kepochi maut tu, conferm lagi meriah mcm Funfair.